5. Competities met 4 teams


Round Robin van 4 teams:

Ronde

Match 1

Match 2

1

1 - 4

2 - 3

2

2 - 4

3 - 1

3

4 - 3

1 - 2


De sterkste teams treffen elkaar in de laatste zitting.

Dit rooster biedt een oplossing als je na een voorronde in verschillende groepen wilt afsluiten met finalegroepen van 4 teams, en is daarom ook van belang voor een competitie met 8, 12 of 16 teams. We kunnen natuurlijk ook de voorronden indelen in groepen van 4 teams.

Stel, je hebt 6 avonden ter beschikking, 16 teams, en je wilt zowel de voorronden als de finales in 4-kampen afwerken. Je maakt vooraf een plaatsingslijst, en deelt de voorronden dan zó in:

Groep A: teams 1, 8, 9 en 16 van de plaatsingslijst
Groep B: teams 2, 7, 10 en 15 van de plaatsingslijst
Groep C: teams 3, 6, 11 en 14 van de plaatsingslijst
Groep D: teams 4, 5, 12 en 13 van de plaatsingslijst.

De som der plaatscijfers bedraagt 34 voor alle groepen.

De winnaars gaan naar de A-finale, de nummers 2 naar de B-finale, de nummers 3 naar de C-finale, de nummers 4 naar de D-finale. Elk team treft 6 verschillende tegenstanders in matches van 24 spellen.

We kunnen ook beginnen met 4-kampen, en eindigen met knockouts. Het grote voordeel is, dat de nummers 2 dan nog een herkansing hebben. De nummers 1 en 2 van elke groep gaan dan naar de kwartfinales, de nummers 3 en 4 naar de sectie, die de plaatsen 9-16 aanwijst. In dat geval moeten we weer met de groepsindeling van de voorronden schuiven:

Groep A: teams 1, 7, 10 en 16 van de plaatsingslijst
Groep B: teams 4, 6, 11 en 13 van de plaatsingslijst
Groep C: teams 3, 5, 12 en 14 van de plaatsingslijst
Groep D: teams 2, 8, 9 en 15 van de plaatsingslijst.

Deze toernooivormen leggen het duidelijk af tegen roosters, waarin alle teams (van het geheel dan wel van een categorie) elkaar éénmaal ontmoeten.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 5 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen