9. Competities met 8 teams



Round Robin van 8 teams:

Ronde

Match 1

Match 2

Match 3

Match 4

1

1 - 8

2 - 7

3 - 6

4 - 5

2

8 - 4

5 - 3

6 - 2

7 - 1

3

7 - 8

1 - 6

2 - 5

3 - 4

4

8 - 3

4 - 2

5 - 1

6 - 7

5

6 - 8

7 - 5

1 - 4

2 - 3

6

8 - 2

3 - 1

4 - 7

5 - 6

7

5 - 8

6 - 4

7 - 3

1 - 2


Het hoogst geplaatste team ontmoet steeds sterkere teams, en dit geldt in iets mindere mate ook voor de teams, die als 2e, 3e en 4e zijn geplaatst. Het oorspronkelijke schema heeft stijgende reeksen, waardoor de sterkere teams elkaar in de beginfase ontmoeten.

Als wij de kans, dat de sterkste teams het hoogst eindigen zo groot mogelijk willen maken, vanaf het begin in twee klassen spelen, en voor de competitie (zeker in de hoogste categorie) 7 zittingen uittrekken, kunnen wij 8 teams in de hoogste categorie plaatsen en 6 of meer in de tweede.

Het rooster van 8 teams geeft ook de gelegenheid, om met 16 teams in 7 zittingen, 12 spellen per match te spelen. Je deelt de zaak dan op in 2 gelijkwaardige 8-kampen, waarvan de bovenste 4 teams na 3½ zitting naar de A-finale gaan, en de onderste 4 na 3½ zitting naar de B-finale. De A- en B-finales bestaan dan ook uit elk 8 teams. Elk team ontmoet 11 van de 15 andere teams.

Als wij 8 teams hebben (in totaal of per klasse), en niet meer dan 6 zittingen, kunnen wij beginnen met 2 gelijkwaardige 4-kampen, die een round robin van 3x24 spellen draaien. De nummers 1 en 2 gaan naar de A-finale, de nummers 3 en 4 naar de B-finale. A- en B-finale bestaan opnieuw uit round robins van 3x24 spellen.

Een competitie met 8 teams kan ook bestaan uit een round robin van 7x20 spellen, gevolgd door een bonusronde van 10 spellen. Je speelt dan geen 24, maar 25 spellen per zitting, en moet een aantal matches spreiden over 2 opeenvolgende zittingen:

Ronde 1: alle 20 spellen op 1e zitting
Ronde 2: 5 spellen op 1e zitting, 15 spellen op 2e zitting
Ronde 3: 10 spellen op 2e zitting, 10 spellen op 3e zitting
Ronde 4: 15 spellen op 3e zitting, 5 spellen op 4e zitting
Ronde 5: alle 20 spellen op 4e zitting
Ronde 6: alle 20 spellen op 5e zitting
Ronde 7: 5 spellen op 5e zitting, 15 spellen op 6e zitting
Bonusronde: 10 spellen op 6e zitting.

De afgebroken matches tellen wij voorlopig mee volgens de winstpuntenschalen van 6, 10 en 15 spellen, zodat wij na elke zitting een betrouwbare stand kunnen opmaken. Niet meer dan redelijk betrouwbaar, omdat wij helaas geen winstpuntenschaal van 5 spellen kennen.

Als wij 16 teams in 1 categorie hebben, en slechts beschiken over 6 zittingen, kunnen wij beginnen met 4 gelijkwaardige 4-kampen. Na round robins van 3x24 spellen gaan de winnaars naar de A-finale, de nummers 2 naar de B-finale, de nummers 3 naar de C-finale, en de nummers 4 naar de D-finale. Om de nummers 2 een herkansing te geven, kunnen we na de voorronden ook knockouts houden volgens de reeds in paragraaf 3 besproken principes. Het schema van 16 teams in 1 round robin komt in paragraaf 17 ter sprake.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 9 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen