10. Competities met 9 teams


Round Robin van 9 teams:

Ronde

3-Hoek

Match 2

Match 3

Match 4

1

1-8-9

6 - 4

2 - 5

7 - 3

2

1-8-9

2 - 6

3 - 4

5 - 7

3

1-6-7

4 - 2

9 - 3

8 - 5

4

1-6-7

9 - 4

2 - 8

3 - 5

5

1-4-5

2 - 9

8 - 7

6 - 3

6

1-4-5

7 - 2

9 - 6

3 - 8

7

1-2-3

9 - 7

6 - 5

8 - 4

8

1-2-3

5 - 9

6 - 8

7 - 4


Absolute aanrader voor een districtscompetitie met 9 teams, want je spaart 1 zitting uit, en hoeft geen 18 winstpunten meer te schenken voor een bye. We kunnen in zo'n geval de club met 1 vertegenwoordiger in de 3-hoek zetten. Dit is geen pleidooi om te streven naar klassen van 9 teams, maar met dit schema ben je in ieder geval of van die verschrikkelijke bye.

Een rooster van 9x24 spellen vergt 9 zittingen.

Heb je maar 6 zittingen, dan draai je met dit schema een round robin van 8x12 spellen in de eerste vier zittingen, en kun je afsluiten met A-, B- en C-finales in 3-hoeksvorm over 2 zittingen, wat niet zo gek is, omdat de teams in die finales nog eens 24 spellen tegen elkaar spelen. Tel je de onderlinge resultaten uit de round robin ook mee, dan heb je zelfs finales van 36 spellen. Een alternatief is een A-finale van 4 teams (round robin van 3x16 spellen in de laatste 2 zittingen, zodat je met inbegrip van de onderlinge resultaten uit de voorronde op een totaal komt van 28 spellen per match). De A-finale kan ook worden afgewerkt in de vorm van knockouts, waarbij nummer 1 uit de voorronde nummer 4 treft, en nummer 2 op nummer 3 stuit, gevolgd door een finale en een strijd om plaats 3 in de zesde zitting. De B-finale bestaat dan uit 5 teams, die gaat volgens het competitierooster of het 5-hoeksschema in paragraaf 6, over respectievelijk 6x8 en 2x4x6 spellen.

We kunnen in een competitie over 6 zittingen ook beginnen met een round robin van 8x12 spellen (4 zittingen), en eindigen met een round robin van 8x6 spellen (2 zittingen). Alle matches gaan dan in feite over 18 spellen.

We kunnen ook 8 ronden van 18 spellen draaien:

Ronde 1: alle 18 spellen in 1e zitting
Ronde 2: 6 spellen in 1e zitting, 12 spellen in 2e zitting
Ronde 3: 12 spellen in 2e zitting, 6 spellen in 3e zitting
Ronde 4: alle 18 spellen in 3e zitting
Ronde 5: alle 18 spellen in 4e zitting
Ronde 6: 6 spellen in 4e zitting, 12 spellen in 5e zitting
Ronde 7: 12 spellen in 5e zitting, 6 spellen in 6e zitting
Ronde 8: 18 spellen in 6e zitting.

De afgebroken matches tellen wij voorlopig mee volgens de winstpuntenschalen van 6 of 12 spellen, zodat wij na elke zitting een betrouwbare stand kunnen opmaken.

We kunnen ook het hele rooster driemaal spelen met matches van 6 spellen. Elke match gaat over 18 spellen, maar dan in 3 niet-opeenvolgende etappes. Gedeeltelijk voltooide matches tellen we voorlopig mee volgens de winstpuntenschaal van 6 of 12 spellen. Zo kunnen wij na elke ronde een betrouwbare tussenstand opmaken. Gidsbriefjes zijn zeer gewenst, en zullen later worden ingevoegd.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 10 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen