11. Competities met 10 teams


Round Robin van 10 teams:

Ronde

Match 1

Match 2

Match 3

Match 4

Match 5

1

1 - 10

2 - 9

3 - 8

4 - 7

5 - 6

2

10 - 5

6 - 4

7 - 3

8 - 2

9 - 1

3

9 - 10

1 - 8

2 - 7

3 - 6

4 - 5

4

10 - 4

5 - 3

6 - 2

7 - 1

8 - 9

5

8 - 10

9 - 7

1 - 6

2 - 5

3 - 4

6

10 - 3

4 - 2

5 - 1

6 - 9

7 - 8

7

7 - 10

8 - 6

9 - 5

1 - 4

2 - 3

8

10 - 2

3 - 1

4 - 9

5 - 8

6 - 7

9

6 - 10

7 - 5

8 - 4

9 - 3

1 - 2


Wij hebben de zittingen van het oorspronkelijke schema weer zodanig vernummerd, dat de sterkste teams elkaar zo laat mogelijk treffen. Een perfect schema voor een externe competitie met 10 teams.

Dit rooster vergt 9 zittingen, wat voor de eersteklassers en hoger geen probleem zal zijn (los van vakanties, maar die zijn er in maart, april en mei ook al), je kunt immers na de zomervakantie verder gaan als dat moet.

Beperken wij ons tot 6 zittingen, dan kun je dit rooster in 9x12 spellen afwerken (4½ zitting), en de resterende 1½ zitting besteden aan A-, B- en C-finales van 4, 3 en 3 teams, of 3-3-4 teams, of 3-4-3 teams. De A-finale van 4 teams heeft dan de voorkeur (goede prestaties belonen). De 4-kamp wordt gespeeld in 3x12 spellen, maar gaat over 3x24 spellen, want de resultaten uit de voorronde wegpoetsen speelt de opportunisten wel heel erg in de kaart. Dat willen wij niet, omdat het in de externe competitie, het clubbelang, gaat om consistentie. In de 3-hoek speel je 2x6 en 2x12 spellen, en reken je af over 30 spellen per match.

Het kan echter nog veel eenvoudiger met een round robin van 9x16 spellen:

Ronde 1: alle 16 spellen in 1e zitting
Ronde 2: 8 spellen in 1e zitting, 8 spellen in 2e zitting
Ronde 3: alle 16 spellen in 2e zitting
Ronde 4: alle 16 spellen in 3e zitting
Ronde 5: 8 spellen in 3e zitting, 8 spellen in 4e zitting
Ronde 6: alle 16 spellen in 4e zitting
Ronde 7: alle 16 spellen in 5e zitting
Ronde 8: 8 spellen in 5e zitting, 8 spellen in 6e zitting
Ronde 8: alle 16 spellen in 6e zitting.

De afgebroken matches tellen wij voorlopig mee volgens de winstpuntenschaal van 8 spellen, zodat wij na elke zitting een betrouwbare stand hebben.

Een nóg eenvoudiger alternatief bestaat in het spelen van een hele competitie volgens het rooster voor 10 teams, dus 2x18x8 spellen. De factor toeval groeit door het geringe aantal van 8 spellen per match, maar slinkt aan de andere kant door het grote aantal matches (de empirische wet van de grote aantallen treedt dan in werking). Dit alternatief verdient minstens een zilveren medaille met een gouden rand. De gouden medaille gaat echter naar de variant, waarin je de onderlinge resultaten in imps bij elkaar optelt, en herberekent volgens de winstpuntenschaal voor 16 spellen. De competitie gaat dan over 9x16 spellen. Onvoltooide matches boeken we in volgens de winstpuntenschaal voor 8 spellen, zodat wij na elke zitting een betrouwbare tussenbalans hebben. Gidsbriefjes worden later toegevoegd.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 11 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen