13. Competities met 12 teams


Round Robin van 12 teams

Ronde

Match 1

Match 2

Match 3

Match 4

Match 5

Match 6

1

1 - 12

2 - 11

3 - 10

4 - 9

5 - 8

6 - 7

2

12 - 6

7 - 5

8 - 4

9 - 3

10 - 2

11 - 1

3

11 - 12

1 - 10

2 - 9

3 - 8

4 - 7

5 - 6

4

12 - 5

6 - 4

7 - 3

8 - 2

9 - 1

10 - 11

5

10 - 12

11 - 9

1 - 8

2 - 7

3 - 6

4 - 5

6

12 - 4

5 - 3

6 - 2

7 - 1

8 - 11

9 - 10

7

9 - 12

10 - 8

11 - 7

1 - 6

2 - 5

3 - 4

8

12 - 3

4 - 2

5 - 1

6 - 11

7 - 10

8 - 9

9

8 - 12

9 - 7

10 - 6

11 - 5

1 - 4

2 - 3

10

12 - 2

3 - 1

4 - 11

5 - 10

6 - 9

7 - 8

11

7 - 12

8 - 6

9 - 5

10 - 4

11 - 3

1 - 2


Opnieuw hebben wij de zittingen (rijen in de matrix) zodanig gesorteerd, dat de sterkste teams elkaar op het einde van de competitie treffen. Een dergelijk rooster hanteert men in de meesterklasse van de NBB en in 12-kampen in de schaakwereld.

Een fraai schema voor een hoofd- of eerste klasse van een district.

Uitgaande van 6 beschikbare zittingen speel je met dit schema 11x12 spellen (5½ zitting), en sluit je af met bonusmatches tussen 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10, 11-12 op de laatste halve zitting. Het concept van de bonusmatches bespraken wij in paragraaf 4. Dit schema verdient de voorkeur.

We kunnen ook (minder geslaagd) beginnen met 3 gelijkwaardige 4-kampen (3x24 spellen), en daarna afsplitsen in een A- en B-finale van elk 6 teams, die het schema van paragraaf 7 spelen (5x12 spellen, 2½ zitting). Naar de A-finale (of liever, halve finalepoule) gaan de nummers 1 en 2 van elke 4-kamp. De tweede helft van de laatste zitting besteed je dan aan bonusmatches tussen de nummers 1-2, 3-4, 5-6 van de A- en B-finale.

Wij kunnen na de 4-kampen ook vervolgen met knockouts. De nummers 1, 2 van de vierkampen, plus de beste nummers 3 gaan dan naar de kwartfinale. Zie paragraaf 3 voor een uitvoerige bespreking van knockouts.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 13 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen