17. Competities met 16 teams


Round Robin van 16 teams

Ronde

Match 1

Match 2

Match 3

Match 4

Match 5

Match 6

Match 7

Match 8

1

1 - 16

2 - 15

3 - 14

4 - 13

5 - 12

6 - 11

7 - 10

8 - 9

2

16 - 8

9 - 7

10 - 6

11 - 5

12 - 4

13 - 3

14 - 2

15 - 1

3

15 - 16

1 - 14

2 - 13

3 - 12

4 - 11

5 - 10

6 - 9

7 - 8

4

16 - 7

8 - 6

9 - 5

10 - 4

11 - 3

12 - 2

13 - 1

14 - 15

5

14 - 16

15 - 13

1 - 12

2 - 11

3 - 10

4 - 9

5 - 8

6 - 7

6

16 - 6

7 - 5

8 - 4

9 - 3

10 - 2

11 - 1

12 - 15

13 - 14

7

13 - 16

14 - 12

15 - 11

1 - 10

2 - 9

3 - 8

4 - 7

5 - 6

8

16 - 5

6 - 4

7 - 3

8 - 2

9 - 1

10 - 15

11 - 14

12 - 13

9

12 - 16

13 - 11

14 - 10

15 - 9

1 - 8

2 - 7

3 - 6

4 - 5

10

16 - 4

5 - 3

6 - 2

7 - 1

8 - 15

9 - 14

10 - 13

11 - 12

11

11 - 16

12 - 10

13 - 9

14 - 8

15 - 7

1 - 6

2 - 5

3 - 4

12

16 - 3

4 - 2

5 - 1

6 - 15

7 - 14

8 - 13

9 - 12

10 - 11

13

10 - 16

11 - 9

12 - 8

13 - 7

14 - 6

15 - 5

1 - 4

2 - 3

14

16 - 2

3 - 1

4 - 15

5 - 14

6 - 13

7 - 12

8 - 11

9 - 10

15

9 - 16

10 - 8

11 - 7

12 - 6

13 - 5

14 - 4

15 - 3

1 - 2


Vanzelfsprekend hebben wij de rijen van de matrix zodanig gerangschikt, dat het sterkste team begint tegen seed 16, en eindigt tegen seed 2 (seed 2 = het als 2e geplaatste team).

Het rooster van 15x24 spellen vergt 15 zittingen.

Competitie met 16 teams over 8 zittingen

Wil je alle teams tegen elkaar laten spelen in matches van 12 spellen, dan heb je 7½ zitting nodig. De tweede helft van de achtste zitting houd je een bonusronde tussen de teams die eindigen als 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10, 11-12, 13-14 en 15-16.

Competitie met 16 teams over 7 zittingen

Als we 16 teams hebben, en 7 zittingen willen uittrekken voor de competitie, kunnen we starten met 2 gelijkwaardige groepen van 8 teams. Na 7x12 spellen (3½ zitting) volgens het rooster van paragraaf 9, gaan de nummers 1-4 van beide groepen naar de A-finale, en de nummers 5-8 van de groepen naar de B-finale. De A- en B-finales spelen weer een round robin van 7x12 spellen (3½ zitting).

Competitie met 16 teams over 6 zittingen

We kunnen nu beginnen en eindigen met 4-kampen, dan wel beginnen met 4-kampen en eindigen met knockouts.

Variant I: beginnen en eindigen met 4-kampen

We verdelen de teams over 4 gelijkwaardige groepen. De winnaars gaan naar de A-finale, de nummers 2 naar de B-finale, de nummers 3 naar de C-finale, en de nummers 4 naar de D-finale.

Variant II: beginnen met 4-kampen en eindigen met knockouts

De nummers 1 en 2 van de groepen gaan naar de kwartfinales, de nummers 3 en 4 naar het toernooi ter vaststelling van de posities 9-16. Deze variant geniet de voorkeur boven variant I, omdat de nummers 2 nog een herkansing krijgen.


Copyright © 2002 by Michel Franssen


Door naar Competities met 17 teams


Terug naar overzicht Competities 4-tallen