15. Competities met 14 teams
Round Robin van 14 teams
Ronde |
Match 1 |
Match 2 |
Match 3 |
Match 4 |
Match 5 |
Match 6 |
Match 7 |
1 |
1 - 14 |
2 - 13 |
3 - 12 |
4 - 11 |
5 - 10 |
6 - 9 |
7 - 8 |
2 |
14 - 7 |
8 - 6 |
9 - 5 |
10 - 4 |
11 - 3 |
12 - 2 |
13 - 1 |
3 |
13 - 14 |
1 - 12 |
2 - 11 |
3 - 10 |
4 - 9 |
5 - 8 |
6 - 7 |
4 |
14 - 6 |
7 - 5 |
8 - 4 |
9 - 3 |
10 - 2 |
11 - 1 |
12 - 13 |
5 |
12 - 14 |
13 - 11 |
1 - 10 |
2 - 9 |
3 - 8 |
4 - 7 |
5 - 6 |
6 |
14 - 5 |
6 - 4 |
7 - 3 |
8 - 2 |
9 - 1 |
10 - 13 |
11 - 12 |
7 |
11 - 14 |
12 - 10 |
13 - 9 |
1 - 8 |
2 - 7 |
3 - 6 |
4 - 5 |
8 |
14 - 4 |
5 - 3 |
6 - 2 |
7 - 1 |
8 - 13 |
9 - 12 |
10 - 11 |
9 |
10 - 14 |
11 - 9 |
12 - 8 |
13 - 7 |
1 - 6 |
2 - 5 |
3 - 4 |
10 |
14 - 3 |
4 - 2 |
5 - 1 |
6 - 13 |
7 - 12 |
8 - 11 |
9 - 10 |
11 |
9 - 14 |
10 - 8 |
11 - 7 |
12 - 6 |
13 - 5 |
1 - 4 |
2 - 3 |
12 |
14 - 2 |
3 - 1 |
4 - 13 |
5 - 12 |
6 - 11 |
7 - 10 |
8 - 9 |
13 |
8 - 14 |
9 - 7 |
10 - 6 |
11 - 5 |
12 - 4 |
13 - 3 |
1 - 2 |
Wederom hebben we de rijen in de matrix zodanig gerangschikt, dat het sterkste team begin
met het zwakste team, en daarna steeds sterkere tegenstand krijgt. Een dergelijk schema
gebruikt men ook in de tweede divisie van de NBB, en in de extreem sterke A-groep van het
Corus-schaaktoernooi in Wijk aan Zee.
Een competitie van 24 spellen per match vergt 13 zittingen.
Spelen wij matches van 12 spellen, dan hebben wij voor dit rooster 6½ zitting nodig. De
tweede helft van de zevende zitting blijft dan over voor bonusmatches tussen de
nummers 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10, 11-12 en 13-14 van de reguliere competitie. Het concept
van de bonusmatches bespraken wij in paragraaf 4.
Als wij 14 deelnemende teams hebben, verdient dit schema sterk de voorkeur.
Willen we het in 6 zittingen en 1 categorie regelen, dan kunnen wij beginnen met 2
gelijkwaardige groepen van 7 teams, die in de eerste 3 zittingen 6 matches van 12 spellen
spelen volgens het rooster in paragraaf 8. Na
de derde zitting kun je verder met een A- en een B-finale van elk 7 teams, of met knockouts.
Kiezen we de formule van A- en B-finale, dan gaan de nummers 1, 2, 3 en de beste nummer 4
naar de A-finale, de overigen naar de B-finale. We spelen dan opnieuw in 3 zittingen het
rooster van 6x12 spellen in paragraaf 8.
De gouden plak gaat echter naar opdeling in 2 klassen vanaf het begin, zodat we 6x24
spellen kunnen draaien volgens het rooster van paragraaf 8.
Copyright © 2002 by
Michel Franssen
Door naar Competities met 15 teams
Terug naar overzicht Competities 4-tallen